Sotong Rendam Sambal You Tube

Bila dimasak lama lama untuk mengeringkan air sotong pula menjadi liat. Jangan tarik keluarkan tulang belakang sotong itu nanti lembik pula sotong itu.


Add cuttlefish and mix well.

Sotong rendam sambal you tube. Saya sendiri memang suka makan sotong kering yang rasanya memang sedap berbanding dengan sotong rendam. In our local slang when you call someone a blur sotong it means he or she is really blur or muddle-headed. Akak pun cuba rendam 1 sudu besar soda 5 keping sotong kering dan air paip.

Satu yang saya tak berapa gemar bila memasak sotong ialah airnya yang banyak. Tetapi dalam menyediakan sambal sotong kering anda perlu tahu teknik untuk melembutkan sotong terlebih dahulu. HAPPY NEW YEAR 2019 to all of you today I cook simple.

Ketika hamp ir dengan raya saya tidak mahu terlalu sibuk di dapur sehingga keletihan untuk beribadah terutama di malam raya. Kami kongsikan beberapa tip untuk melembutkan sotong. Jika suka boleh letak segenggam kacang tanah tumbuk dan segenggam ikan bilis sebab sotong ini tawar.

Jom layan resepi yang saya gunakan di bawah ini dan juga jangan lupa video penyediaannya di Azie Kitchen youtube. Selesai edit baru perasan yg video pertama mula² pakai bahasa malaysia dan video kedua pakai bahasa sarawak. Saya sediakan awal awal dan simpan dalam freezer.

Tak perlu rebus atau rendam sotong terlebih dahulu. Then adjust the heat to medium-high. Esoknya masaklah sambal sotong kering alhamdulliah tak liat dan masa masak pun tak lama macam dulu.

Dimakan pula dengan nasi lemak memang gabungan yang padu. When the oil is hot add sambal paste. Stir and cook until fragrant about 12 to 15 minutes.

Rendam semalaman untuk hasil yang lebih baik. Lagi pulak sotongnya dipenuhi telur menjadikan saya sangat sangat tak boleh tahan. Heat peanut oil over moderate heat.

Sambal is a Malay style chilli pounded with toasted shrimp paste belacan in a stone mortar. The word sotong is the Malay for squid. Jika tidak sotong kering akan jadi liat.

Then process until you have a fine paste. Selepas melihat Sambal Sotong yang ditayang sahabat saya Chahaya Shiela di facebook saya menjadi sangat teringin untuk menikmati Sambal Sotong yang dimasak seekor seekor. Apa² punyg nie pertama kali saya buat sotong ke.

Saya menyediakan sambal sotong kembang ini untuk dimakan dengan lontong di hari raya nanti. Rendam semalaman pagi esok bersihkan dan potong kecil. Sambal Tamarind sauce a sweet sour and spicy sauce that compliments well with seafoodIngredients200-300g Squid200ml Tamarind Juice 1 tsp Tamarind 200m.

Sambal tumis ini kiranya masakan yang memang sentiasa saya sediakan untuk keluarga saya. Dengan gunakan cara ni air rendaman sotong. Bancuh dulu soda tu dengan air paip baru masukkan sotong kering kena menutupi semua sotong.

Namun ramai beranggapan hidangan ini susah nak disediakan. Jom kita tengok resepi sambal tumis yang saya buat pagi ini. Kuantiti sambal ini sesuai untuk 3 ekor sotong kembang.

Pasti ramai yang suka makan Sambal Sotong KembangSelalunya hidangan ini dimakan bersama nasi lemak atau nasi putih. Melalui perkongsian saudari Bahiah Saripuddin Dapur Cheyah beliau kongsikan resipi Sambal Sotong Kembang mudah dan sedap yang boleh dicubaJom lihat bahan-bahan yang diperlukan. Combine all the sambal paste ingredients in a food processor bowl.

Hai kesayangan semua DB nak kongsikan Resepi Sambal Sotong yang mudah dan sedap. Terus menghantar whatsApp kat hubby. Sotong kering memang sedap jika dibuat sambal tumis.

Bonus Video January 2019 - SAMBAL SOTONG KERING Dried Squid Sambal Chef Alexiswandy. Sambal akan menjadi cair. Haa saya salin sebiji biji bab menyiang sotong cara masakan nasi kandar.

Rendam sotong kering dalam air yang dicampur soda bikarbonat 1-2 sudu kecil bergantung pada kuantiti air selama 2-3 jam atau sehingga sotong kembang. Ikut sahaja tips dan cara memasak dalam video ini.


Malaysian Food Squid Sambal Sambal Sotong Kembang Youtube Malaysian Food Cooking Food


Bakalmenantumakawak Sambal Sotong Kembang Setaman Youtube Sambal Good Food Kembang


Cara Siang Sotong Kembang Yang Tepat Hasilnya Lebih Sedap Dan Lembut Gaya Hidup Cari Infonet Seafood Recipes Food Recipes


Sambal Sotong Kembang Azie Kitchen


Sambal Tumis Sotong Youtube


Sambal Tumis Sotong Kering Youtube


015 Sotong Kembang Cara Memproses Sotong Kembang Yong Tau Foo Youtube Food Seafood Beef


LihatTutupKomentar